편집 라이브 (2012)
퍼포먼스
에피스테메의 대기실, Play Time전, 문화역서울284

편집라이브는 실제로 하나의 영상물을 편집하는 퍼포먼스이자 상영회다. 지난 여름부터 간간히 촬영된 신구 서울역의 공간과 시설, 또 이곳에서 일하고 살고 배회하는 사람들에 대한 영상 풋티지들을 동영상 편집 프로그램을 통해 즉흥적으로 편집하며, 이 과정은 작업을 실행시키는 손의 동작과 함께여러 개의 채널을 통해 모니터된다. 실제 예술 노동의 실황이기도 한 편집라이브는 기간시설에서 문화공간으로 재맥락화 된 구서울역의 공공성으로부터 그 안에서 벌어지는 문화예술 행위의 속성과 노동의 조건들에 이르는 생각의 흐름을 쫓아가며 한 편의 삐딱한 단편 영상 작품을 완성한다.

/

Live Editing (2012)
Performance
The Waiting Room of Episteme of Play Time at Culture Station Seoul 284

Live Editing is a performance and screening in which a video is edited live. In the performance, the footages taken from time to time since the last summer are edited through a video editing software in an improvised manner. The footages are about the space of the new and old Seoul Station buildings, their facilities and people who work, live and wander around the place. The editing process is monitored through a number of channels along with the movement of hands that execute the editing. Being a live coverage of an artistic labor, Live Editing creates a short and kinky video by following a flow of thoughts that starts from the publicness of the old Seoul Station building that is now recontextualized as a cultural space to contemplations on the properties of the artistic activities within it and their conditions of labor.

Cast: Jae-young Park, Byoung-jae Lee, Mi-yeon Lee (Above :Part-time Suite) and HAHNVAD

-

"에피스테메의 대기실(The Waiting Room of Episteme)이라는 제목의 이 프로젝트는 새로운 인식론적 접근들의 등장을 기다리는 무대 혹은 그것을 잠재하는 자리라는 의미를 가지고 있으며, 큐레이터 김현진에 의해 기획 및 커미션된 8개의 동시대 미술, 무용, 건축 작업으로 구성되어 있다. 이 기획은 시각 예술과 관련된 수행성(Performativity) 개념에서 인식론적 차원의 작동과 그 지각의 중요성에 주목한다."
(김현진 기획글 중)