나를 기다려, 추락하는 비행선에서(2016)
360° VR 비디오, 사운드, 16분 45초
SeMA 비엔날레 미디어시티서울 2016 커미션

나를 기다려, 추락하는 비행선에서는 오늘날 많은 사람들이 사회 안에 닻을 내리지 못하면서 느끼게 되는 무중력감, 자신의 망함에 대해 유쾌하게 떠드는 것이 최선인 것처럼 되어버린 폐허와 같은 감정상태를 떠올리며 시작되었다. 이러한 정서적 상태는 그동안 파트타임스위트가 주로 다루어왔던 도시의 실패한 공간들, 무용하기 때문에 주변으로 밀려난 공간들과 마찬가지로 사회적으로 배제됨으로써 미래라고 불리우는 것의 제물로 바쳐진 것들이다. 한편 나를 기다려, 추락하는 비행선에서는 우리의 작업을 지켜봐온 친구가 과거 문학을 거의 포기할 무렵썼던 동명의 단편소설을 모티프로 한다. 소설에서 주인공은 코마에 빠진 연인의 정신적 공간을 추락하는 비행선이라는 가상의 공간으로 명명한다. 이 설정은 작품 안에서 과거 은밀하고 폭력적인 정치권력의 요새이자 지금은 근현대 미래유산으로 관리되는 여의도 벙커공간을 통해 무대화된다. 마치 공포게임의 맵처럼 보이기도 하는 을씨년스러운 벙커 공간은 유쾌하지만 그로테스크한 폐쇄적 정서의 공간으로 소환되고 이에 더해 그간 우리가 미래라고 부르던 것 혹은 미래의 제물로 바쳐졌던 공간들-공사장 한복판, 좁은 고시원, 전자쓰레기처리장, 광장 등-이 함께 배치된다. 나를 기다려, 추락하는 비행선에서는 만약 우리가 영원한 추락 속에 있는 게 사실이라면 그것의 정지보다는 가속의 파괴력에 주목하고, 나락이나 탈출 또는 삭제가 아니라 다른 궤도를 달리기 위해 파괴하는 이중의 구멍을 상상해 볼 것을 제안한다. 이 작업은 미래가 보이지 않는, 그것을 받아들이기에 벅찬 수많은 ‘나’와 함께 그래도 우리들의 이야기는 끝나지 않아야 한다는 유사-SF물이다.
보급형 360도 카메라로 촬영하였으며, VR HMD(헤드 마운트 디스플레이) 기기로 감상하도록 설치되었다. 360도 카메라는 특정 이미지를 선택하기보다 공간 전체를 캡쳐한다. 따라서 360도 카메라가 제공하는 환경은 전방위적 시선을 열어놓음으로써 마치 공간이 열려있는 듯하며, 현실적인 공간을 경험하는 듯한 일루젼을 선사한다. 하지만 생생히 살아있는 VR(가상현실) 세계 안의 풍경 속에서 그 경험의 주체인 ‘나’의 현존은 ‘자동지움’된 채 투명해지고 만다. <나를 기다려, 추락하는 비행선에서>는 무한한 자유와 현실감의 비젼을 약속하면서도, 더욱 강력하게 신체를 포박하며 ‘나’의 자리를 제명시키는 VR공간의 은폐된 특징을 이용하고 과장한다. 그리고 그 은폐된 특징들을 드러냄으로써 오히려 사회적 의미를 회복시킬 수 있는 반전의 단서를 찾아보고자 한다.

-

Wait for Me in a Crashing Airship(2016)
360-degree VR Video, color, sound, 17-20min.
Commissioned by SeMA Biennale Mediacity Seoul 2016

Wait for Me in a Crashing Airship started from contemplation on the emotional state of ruin and sense of weightlessness many people feel today due to their inability to put down anchors in the society. So far, the works of Part-time Suite have mostly dealt with failed urban spaces—those spaces pushed to the margins in a state of non-use. The artists consider aforementioned kinds of spaces and emotional states, in their condition of being socially excluded, as sacrificed offerings for the pursuit of what we call the “future.” Wait for Me in a Crashing Airship also uses as its motif a short story of the same title. In the story, the protagonist’s lover lies in a coma, and the protagonist refers to the emotional space of this lover as an imaginary space called the Falling Airship. In the artwork, this set up is staged through the space of the Yeouido Bunker, a fortress of past covert and violent political power now operated as a “modern cultural asset for the future.” The dreary inside of the bunker looks like a map, or gaming space, for a horror game, rendered as a space of claustrophobic emotion, jubilant and grotesque at the same time. Shown alongside this are the things we considered to be the future, or those spaces sacrificed for the future. The artists propose that if we truly are in an endless fall, perhaps we should focus on the shattering power of the speed rather than on stopping it, and perhaps instead of despair, escape, and deletion, we should try to imagine a two-way hole that destroys in order to run on a different track. Wait for Me in a Crashing Airship is a pseudo-science fiction that does not envision any future yet emphasizes the belief that our manifold stories, including those of many “I”s who struggle to accept these situations, must continue.
Shot with an inexpensive 360-degree camera, the work is installed to be viewed on VR HMD (virtual reality head mounted display) equipment. The 360-degree camera captures the entire space rather than selecting one particular image. Therefore, the environment provided by the 360-degree camera presents an all-directional perspective, opening up the space and giving the illusion of experiencing the real space. However, within the vivid landscape of the VR (virtual reality) world, the existence of “I,” the agent of the experience, is “automatically erased” and simply rendered transparent. Even as Wait for Me in a Crashing Airship promises a vision of endless freedom and sense of reality, it binds the body even more tightly and uses and exaggerates the hidden characteristics of the VR space that takes away the place of “I.” Moreover, there is a hope that by exposing those hidden characteristics, signs of reversals that can recover social significance can be found.

 

 

 

 

 

 

 

Image courtesy of SeMA